pátek 3. června 2011

Lysá hora

jsou-li na západním nebi
oblaka temná, dlouhá,
pohlédni k úpatí hor
čnících z mlhy
Josef Hrdlička (ze sbírky Loďstvo vyplouvá z temnot

Po závodě se mě novinář ptal, proč tolik lidí poslední dobou běhá závody v terénu? Na to se dost špatně odpovídá. Za ostatní nakonec ani mluvit nemůžu. Dalo by se pochopitelně uvažovat o tom, že je to zábava, je to přirozené a téměř veškerá aktivita se odehrává v přírodě, je to levné a časově relativně nenáročné, poměrně rychle jsou vidět výsledky a pocit uspokojení je značný. Velmi těžko se však hledá odpověď, která by nezněla banálně. Takže proč? Tím podstatným se zdá být běh samotný a přirozenost. Běh coby přirozený pohyb, jenž je člověku vrozený a k němuž není prakticky nic potřeba. Běh v přírodě, při němž se člověk stává součástí krajiny v níž se pohybuje, při němž plyne spolu s ní a v ní. Rytmický (v jistém smyslu meditativní) pohyb, jenž je spoluvytvářen potřebami a možnostmi našeho těla na straně jedné a terénem, krajinou na straně druhé. Běh jako lineární tanec, k němuž není potřeba rovná plocha pod nohama. Běh jako způsob práce na sobě samém.

Kdo chce, může se podívat, proč běhá po stezkách Tony Krupicka.

V neděli už bylo pěkně, tak jsem sušil
Roclitová podrážka držela výborně. Boty nesmekaly ani v blátě (i když toho nebylo zas až tak moc) ani na sjezdovce (mokrá tráva) ani na mokrém kamení. Roclite je určitě nejuniverzálnější a asi i nejlepší podrážka do terénu, jakou jsem zatím měl možnost vyzkoušet (loni jsem ve stejných botách, Roclite 295, běžel bez jakýchkoli problémů kvalifikaci na ME i MS v běhu do vrchu, samotné MS, Outdoortrophy a Dolomitenmanna). Zajímavé by bylo srovnání s X-Talony, ale k tomu jsem ještě neměl příležitost.

Výsledky na stránkách závodu.
Fotografie na stránkách Iscarexu.

3 komentáře:

  1. Ahoj..
    Jaká je zkušensot s roclitama 295 po téměř roce - sezoně, stále používáš? nebo už jsi vybral něco jiného? Pokukuju po nich na zimu..
    A nebyly by nějaké tipny na hezký traily kolem Říčan..
    Moje pracovní. http://www.kolovraty.cz/kolovraty/vychazkove-trasy není to les. ale ani silnice a docela hezké.
    Díky a měj se

    Vojta

    OdpovědětVymazat
  2. Roclity 295 už mám asi dva nebo tři roky a jsem s nima pořád spokojenej. Je ale pravda, že jsem si je dost šetřil a běhal v nich hlavně závody, jinak by asi tak dlouho nevydržely. Pořád si myslím, že roclitová podrážka je z toho, co inov-8 nabízí, nejuniverzálnější a v našich podmínkách asi nejpoužitelnější. Teď mám pár měsíců i roclity 285. Jsou užší a noha je v nich víc fixovaná, taky je cítit nižší míra tlumení. 295 teď asi začnu víc nosit na tréninky a závody budu běhat v 285. Na krámě jsem zkoušel i roclity 319, ale ty už jsou přeci jen dost masivní a měl jsem v nich pocit spíš jak v lehkých trekingových botách než jako v běžeckých.
    Ty cesty v polích u Kolovrat jsou moc pěkný. Dřív jsem tam občas běhal, ale teď bydlíme na druhý straně Říčan, tak chodím hlavně do Říčanskýho lesa, do Voděradských bučin nebo směrem na Mnichovice apod. Když tak zkusím nějaký trasy naklikat na mapě a poslat odkaz.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak zatím alespoň takovouhle kratší trasu:
    http://www.cykloserver.cz/f/c489071673/
    Délka je spíš kolem 14 km než na mapě změřený něco málo přes 13. Nejhezčí je asi úsek po kraji lesa za Tehovem, než se doběhne na zelenou turistickou vedoucí do Jedlice.

    OdpovědětVymazat